Tuesday, February 17, 2009

sukan vs cedera...


tentu rmai d antara kite yg suke bersukan kn?? =)) bagoss.....sememang nyer bersukan tu baik tuk kesihatan diri kite selain mnjadikan tubuh kite tuk kekal cergas ia juga bersemangat..hehehe...secara x lngsung sbagai langkah pencegahan bebas penyakit!!

tapi..bpe rmai yg tau pe yg perlu d buat sekiranye kite mngalami kecederaan ketika bersukan...n de sesetengah org akn panik ble berada dlm keadaan cmni...lg la klo kcederaan 2 siap kuar darah2 lg...silap ari bulan ade yg pengsan ...tkot tgk darah nyer psal...

Terdapat beberapa garis panduan yg boleh d ikuti dan selamat tuk d praktikkan, walau bagaimanapun, jgn ambil mudah ttg sesuatu perkara sbb ia boleh mendatangkan bahaya. n klo terdapat sebarang keraguan n mule tgk kcederaan 2 smakin terok cepat2 lah dapatkan khidmat pakar perubatan yang profesional!

Prinsip asas ialah RICE

R = 'R’ UntukRestbermaksud rehat. Rehat dari bersukan dan rehatkan bahagian yang tercedera, kekal berada di tempat yang terlibat dalam kedudukan yang selesa dan tidak mengerakkan bahagian tersebut bagi mengelak rasa sakit dan kecederaan yang lebih teruk

I = ‘I’ UntukIce bermaksud ais. Anda perlu letakkan ais di bahagian yang tercedera. Ais akan menyebabkan pengecutan salur darah, ini boleh mengehadkan pendarahan dan proses bengkak. Ais juga boleh mengurangkan rasa sakit.

C = ‘C’ Untuk Compression bermaksud memberikan tekanan. Balut bahagian yang tercedera dengan pembalut atau bandage, bagi mengelakkan bengkak. Semakin kurangnya bengkak semakin kurangnya rasa sakit dan ini mempercepatkan proses penyembuhan. Jangan balut terlalu ketat.

E = ‘E’ Untuk Elevation bermaksud ampu sedikit tinggi. Ampu bahagian yang tercedera tinggi sedikit dari paras jantung, ini mampu mengurangkan bengkak/edema. Anda dinasihatkan untuk membuat ampuan sekerap mungkin.


No comments:

Post a Comment